Hembrev vecka 4
Förra veckan arbetade vi med tid. I matematiken lärde vi oss hela timmar på klockan och i So pratade
vi om olika tidsperspektiv. Detta fortsätter vi med den här veckan också.
Eleverna fick en läxa i
So där de ska göra sin tidslinje. Läxan ska vara inlämnad till onsdag.
I svenska har vi
arbetat med meningar från delar till helhet. Vi kommer i veckan att lära oss
sätta meningarna i kronologisk ordning.
Vi har börjat navigera oss på datorns tangentbord. Vi tränar
på att hitta de rätta tangentknapparna. Vi lär oss hur vi skriver stor bokstav
och punkt samt hur vi byter rad och suddar bort.
I fredags hade vi Grej
of the day, här presenteras en ledtråd dagen innan för eleverna som de sedan
ska fundera ut vad som menas med detta. På fredagen sedan visar vi kort fakta
om ledtråden och har en micro-lektion om ämnet/personen, djuret eller
byggnaden. Man lär sig lite om många olika saker. Ledtråden i fredags var Högt kubhus? Vi lärde oss då om Turning
Torso. Vi kopplar Grej of the day till kartan för att kunna se de olika
platserna.
Under förra veckan rörde sig EHT teamet i korridorerna för att
eventuellt diskutera med er föräldrar om sen ankomst. Vi i årskurs 1 har
väldigt hög frånvaro/sen ankomst och behöver komma till rätta med detta.
Eleverna missar genomgången av dagen då de kommer försent på morgonen och delar
av instruktioner för det vi ska göra under lektionen. Är det fortsatt hög
frånvaro/sen ankomst för eleverna kommer vi att kalla till möte och göra en dokumentation
med frånvarotrappan.
Veckans mål
·
Klockan/tid,
hela timmar, timvisare, minutvisare, urtavla samt dåtid, nutid, framtid.
·
Förstå
begreppet dubbelt så mycket kopplat till antal.
·
Känna till kroppsdelar och deras funktioner.
·
Utforska tangentbordet.
Mvh Åsa, Emma, Marie och Lisa
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar