måndag 22 januari 2018

Hembrev vecka 4

Hembrev vecka 4

Förra veckan arbetade vi med tid. I matematiken lärde vi oss hela timmar på klockan och i So pratade vi om olika tidsperspektiv. Detta fortsätter vi med den här veckan också.
Eleverna fick en läxa i So där de ska göra sin tidslinje. Läxan ska vara inlämnad till onsdag.

I svenska har vi arbetat med meningar från delar till helhet. Vi kommer i veckan att lära oss sätta meningarna i kronologisk ordning.
Vi har börjat navigera oss på datorns tangentbord. Vi tränar på att hitta de rätta tangentknapparna. Vi lär oss hur vi skriver stor bokstav och punkt samt hur vi byter rad och suddar bort.

I fredags hade vi Grej of the day, här presenteras en ledtråd dagen innan för eleverna som de sedan ska fundera ut vad som menas med detta. På fredagen sedan visar vi kort fakta om ledtråden och har en micro-lektion om ämnet/personen, djuret eller byggnaden. Man lär sig lite om många olika saker. Ledtråden i fredags var Högt kubhus? Vi lärde oss då om Turning Torso. Vi kopplar Grej of the day till kartan för att kunna se de olika platserna.

Under förra veckan rörde sig EHT teamet i korridorerna för att eventuellt diskutera med er föräldrar om sen ankomst. Vi i årskurs 1 har väldigt hög frånvaro/sen ankomst och behöver komma till rätta med detta. Eleverna missar genomgången av dagen då de kommer försent på morgonen och delar av instruktioner för det vi ska göra under lektionen. Är det fortsatt hög frånvaro/sen ankomst för eleverna kommer vi att kalla till möte och göra en dokumentation med frånvarotrappan.

Bildresultat för min tidslinjeVeckans mål
·        Klockan/tid, hela timmar, timvisare, minutvisare, urtavla samt dåtid, nutid, framtid.
·        Förstå begreppet dubbelt så mycket kopplat till antal.
·        Bildresultat för kroppsdelarKänna till kroppsdelar och deras funktioner.
·         Utforska tangentbordet.


Mvh Åsa, Emma, Marie och Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar