fredag 9 mars 2018

100-rutan

När vi arbetade laborativt med matte idag var det 100-rutan som vi tittade på. Vi tittade på hur 100-rutan var uppbyggd. Eleverna såg genast mönster i 100-rutan. Rader där allt slutade på samma siffra.
Vi lärde oss 10-hopp när vi tittade närmre på rutan, lodrät alltså neråt. Vi hoppade 10-hopp neråt bland de olika tiotalen. Härligt att se att så många elever kunde se samband i 100-rutan.

Vi räknade till 100 först och sedan räknade vi hela tiotal till hundra. När detta satt gick vi vidare och räknade tiotal med ental. Det blev helt plötsligt lätt att följa mönstret.
Vi arbetade också med pengar för att tydliggöra hundratal, tiotal och ental rent praktiskt.

Eleverna klippte och klistrade in 100-rutan i sina mattebegrepps böcker. Sedan provade de själv att skriva en 100-ruta med enstaka siffror redan placerade.

Avslutningsvis av dagen tränade vi på vilka siffror/tal som var övertäckta, alltså talet före och talet efter. Materialet till detta hittade jag i mitt förråd när jag städade. Enkla kakelplattor blev ett lärande material för klassen. Eleverna tyckte det var så spännande och roligt med materialet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar