torsdag 26 april 2018

Förändringar

Idag har eleverna i årskurs 1 startat ett nytt temaområde som handlar om förändringar. Temat bygger på ett undervisningsupplägg som heter NTA, naturvetenskap och teknik för alla.


Just detta tema behandlar främst kemi och eleverna får arbeta med blandningar av ämnen och upptäcka att ämnens egenskaper förändras genom kemiska reaktioner och fasförändringar. Syftet med detta är att eleverna genom experiment får resonera kring resultat och skapa kunskap om olika begrepp. så som fast/flytande, blandning och lösning. Eleverna får även träna förmågan att göra förutsägelser, hypoteser, och dra slutsatser grundat på vad de lär sig under temats gång. De kommer också lära sig att utför experiment på ett säkert och tillförlitligt sätt och de ska slutligen få planera en egen undersökning för att lösa ett problem.

Det första som eleverna fick göra idag var att tillsammans resonera kring vilka förändringar de såg på de åtta bilder som var placerade framme på tavlan. Efterhand som eleverna resonerat färdigt skrevs deras tankar ner under respektive bild. Begrepp som fast och flytande användes flitigt, men även avdunsta, ånga, blandning och lösning. Det märktes på eleverna att de tyckte det var spännande att resonera kring detta.


När detta var gjort var det dags för eleverna att genomföra det första, av många, experiment. Till detta experiment fick eleverna arbeta två och två. De fick ut en stencil där de först skulle beskriva ett fast ämne med tre ord, sedan även en vätska. Det fasta ämne som de skulle beskriva var en brustablett. Sedan fick de beskriva vätskan vatten. 


Nästa steg var att fundera kring vad som skulle hända om man fyllde en plastmugg med vatten och sedan släppte ner brustabletten. Eleverna fick nu arbeta med begreppet hypotes och när de gjort sin förutsägelse var det dags att utföra experimentet. Vatten fylldes på i glasen och brustabletten släpptes ner.


Resultatet av experimentet redovisades sedan genom att eleverna fick rita de olika stegen i denna förändringsprocess. Lektionen avslutades  med en utvärdering av lektionen, då eleverna berättade vad de tyckt. Överlag var det väldigt positiva elever som lämnade klassrummen och begav sig för att äta lunch.  





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar