torsdag 10 maj 2018

Från fast till flytande och sedan...

Eleverna i årskurs 1 har som tidigare nämnts börjat arbeta med NTA under sina NO-lektioner. De har nu utfört ytterligare ett experiment där eleverna fick undersöka och beskriva några egenskaper hos is. De fick även gör en förutsägelse och prova vilket sätt som var det bästa sättet för att smälta is så fort som möjligt. Detta blev en vidareutveckling på diskussionen som eleverna hade förre lektionstillfället då vi benämnde de egenskaper som vatten har i dess flytande form.


 Temperaturen i frysen gör att vatten fryser till is. Det frusna vattnet har en bestämd form, en fast form, vilket det flytande vattnet inte hade. Eleverna förutsåg här hur isbiten skulle förändras efter det att den varit en stund i rumstemperatur. Sedan fick de, som sagt, i uppdrag att smälta isbiten så fort som möjligt.


Eleverna hade flera olika tankar om hur isen skulle smältas snabbast och här kommer ett smakprov på dem. 
Gnugga snabbt mellan händerna för att skapa friktion.

Alla hjälptes åt för att värma isbiten som med ett täcke. 

Eleverna turades om att gnugga isbiten.

Efter 3 minuter och 48 sekunder hade den första isbiten smällt från sin fasta form till sin flytande form. 


Efter att alla isbitar smällt diskuterade vi vilka olika metoder som eleverna testade och vägde för och nackdelar med dem. I slutet av lektionspasset fick eleverna hälla över lite av det vattnet i en petriskål. Några av skålarna täcktes med ett lock och sedan placerade eleverna ut dem på olika ställen i klassrummet. I ett fönster med mycket sol, på en bänk och framför ett element. Vad skulle komma att hände med vattnet i skålarna?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar